Onze leerlingen hebben (een ontwikkelingsperspectief op) een ontwikkelingsleeftijd van minimaal 2 jaar en zijn in staat in een groep te functioneren. De bovengrens zijn leerlingen met een TIQ van 75. In uitzonderlijke gevallen nemen wij leerlingen met een hoger IQ aan. Er is dan sprake van een ernstige beperking die de ontwikkeling beïnvloedt.

Per leerling kijken we of de mogelijkheden die de school kan bieden passend zijn voor het kind. Soms is de school handelingsverlegen als bijvoorbeeld de zorg te intensief is. In overleg met de ouder(s) en verzorger(s) wordt onderzocht wat goed is voor hun kind.

Vergeleken met het reguliere onderwijs biedt het Speciaal Onderwijs in zijn algemeenheid:

  • Meer aandacht per individuele leerling; meer begeleiding in een kleinere groep
  • Meer (tijd om) aangepast onderwijsmateriaal (te maken);
  • Een aangepaste fysieke ruimte;
  • Specifieke expertise;
  • Zorg van andere instanties, verweven in het onderwijs.

Begeleiding en ondersteuning

De Wingerd heeft het ondersteuningsaanbod beschreven in het ondersteuningsprofiel. In dit profiel is te lezen hoe onze school vorm geeft aan het begeleiden van leerlingen en welke mogelijkheden we hebben voor extra ondersteuning.

Begeleiding en ondersteuning

De Wingerd biedt de volgende voorzieningen binnen school voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften:

  • Kleine klassen (ongeveer 8 tot 12 leerlingen).
  • Een logopediste die zowel de leerlingen als diegenen die betrokken zijn bij deze leerlingen (ouders, begeleiders, leerkrachten) begeleidt en coacht om de communicatie met deze leerlingen goed te laten verlopen.
  • Een spelbegeleider die zowel individueel als groepsspelles geeft, gericht op het ontwikkelen van de spelontwikkeling en alle emotionele vaardigheden die daarbij horen.
  • Een aantal leerkrachten (vooral onderbouw) heeft zich gespecialiseerd in Nederlands met gebaren. Dit ondersteunt leerlingen met een taalontwikkelingstoornis.
  • In onze OZ (ondersteunende zorg) groep is veel expertise op het gebied van ondersteunende communicatie.
  • Er zijn onderwijs arrangementen via Careander, leerlingen worden op bepaalde momenten begeleid door een ambulant begeleider.
  • Verschillende methodieken om het beginnend lezen aan te bieden.
  • Een Commissie van Begeleiding waarin onderwijsbehoeften en belemmerende en protectieve factoren van leerlingen op elkaar worden afgestemd door directie, interne begeleiding, orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk en schoolarts.
Begeleiding en ondersteuning